Yazılarımı okuduktan sonra yorum yapmayacak olsan bile yazımın hemen altındaki "okundu" butonunu işaretle olur mu :)

24 Temmuz 2012 Salı

Koşer(Helal) ve Dine Sonradan Katılmış Aslında Dinde Olmayan Haramlar!

hmm~~ bence büyük öneme sahip bir konu bu. önceden birçok kez tartışma çıkmasına neden olmuş bir konu. halbuki olay öylesine basitki. yahu olayı 5 yaşındaki çocuğa anlatsan o bile anlar ne diye bu kadar uzatılır anlamadımki. neyse ben konuya başlayım, iyi okumalar :)

Koşer: Kaşer veya Koşer, Musevilik dinine göre; yenilmesi ve kullanılmasında dinen bir sakınca bulunmayan Helal(Halal) ürünlerdir. Bunları belirleyen kurallara ise Kaşerut ya da Kaşrut kuralları adı verilir.

tamam buraya kadar sorun yok. vikipedi araştırmamın devamına gelirsek:

Musevilik dinine göre; yenilmesi serbest veya yasak olan hayvanların listesi Tevrat'ta verilmiştir. Buna göre:
  • Karada yaşayanlardan geviş getiren ve çift tırnaklı olan hayvanların yenmesi serbest, bu özelliği taşımayanlar ise yasaktır; bunlara ek olarak domuz, tavşan ve deve eti yasaktır.
  • Her türlü böcek, sürüngen ve kemirgenin yenilmesi yasaktır.
  • Kuşlardan Tevrat'ta ismi geçen 20 kuş dışında kalanların yenilmesi yasaktır.
  • Balıklardan pullu ve yüzgeçli olanlar dışında kalanların, kabuklu hayvanların (midye, istiridye) ve ahtapot, kalamar, ıstakoz, karides, kerevit, yengeç, deniz kestanesinin yenilmesi yasaktır.
  • Yenilmesi yasak olan hayvanlardan çıkan yumurta, süt gibi her türlü ürünün (bal hariç) yenmesi yasaktır. 
 yukarıda özellikle museviliğin altını çizdim e çünkü yukarıda yazanlar musevilikte yani yahudilikte onlar için haram. 

tamam vikipedi araştırmam bu kadar ama konum bu kadar değil, durun hele daha başlamadık bile. evet efendim şimdi sıra benim arkadaşlarla olan çeşitli tartışmalar ya da etraftan duyumlarımda.

B: ben
A: arkadaş ya da arkadaşlar

B: geçen midye dolması yedim tadı fena değildi.
A: Midye mi yedin?
B: hı-hı ne olduki?
A: midye haram.
B: yok öyle birşey, haramlar helaller Kur'an da yazıyor ve midye orada yok!
A: (karşı çıkmalar~~)
B: (savunmalar~~)

B: ben
H: kurstaki hadis hocası

H: vahşi hayvan eti, kabuklu canlıların eti (v.s. yukarıdaki musevi haram listesinin hemen hepsini sayıyor~~)
 B: iyide hocam Kur'an da haram yiyecek olarak domuz eti diyor onlar nasıl haram?
H: bu haramlar hadisle bildirilmiş; peygamber efendimiz haram kılmış.
B: ama hocam peygamber efendimiz haram kılma hakkı yokki haramı helali Allah koyar.
H: hayır peygamber haram koyabilir.
B: (konu hakkında çok bilgim yoktu o zamanlar, o yüzden sustum. tabi ben dururmuyum, eve gider gitmez araştırdım, soruşturdum bu konuyu. açıklamam aşağıda)

öncelikle bu bütün tartışmalarım değil sadece birkaçı; arkadaşımın yediği ahtobota laf edeninden benim yediğim yengece kadar çok tartışma yaşadım. hepsini tam hatırlamıyorum ya da uzun tartışmalar, yazmam gereksiz hani. neyse konumuza dönersek; musevilerin haram listesinde yazan tüm haramları dinimizde uygulamaya meraklı o kadar insan var ki! madem bu kadar çok farklı dinleri yaşamak istiyoruz, meditasyon yapıp, vaftizde olalım. arada birde kiliseye gidip günah çıkaralım nasıl fikir ama. ALLAH AŞKINA! Mümin kardeşim, bir silkelende kendine gel! koluna dokun denince sen saçını mı kesersin? neler oluyor ya! Kur'an daki haramlar az mı geldi. bide varya insanlar dinimize sonradan katılmış olayları(aslında dinde olmayanları yani) açıklarken o kadar saçmalıyor o kadar şirk e giriyor ki işine peygamberimizi bile alet ediyor. hiç mi utanma yok ya! al işte peygamberi kullanan bir örnek yukarıdaki tartışmada!

Ayet vereyim size(bazı insanların ayeti de bırakıp hadislere giriyor, ki Müminin asıl kaynağı Kur'an olmalıyken..)

Nahl Suresi(16. sure) 116. Ayet: Artık, dillerinizle yalan beyanda bulunup, üstelik uydurduğunuz yalanı(da) Allah'a isnat ederek "Bu helaldir, bu da haramdır!" demeyin! Çünkü uydurdukları yalanı Allah'a isnat edenler asla kurtuluşa eremezler.

mesela yukarıdaki ayette direk "Allah dedi" diyenlerden bahsetmiş.

ve "peygamber haram koyabilir, bu yetkiyi Allah ona vermişti" sözünü nasıl açıklıyorlar derseniz Kur'an'ın birçok yerinde Allah ve Peygamber' e uyulması gerektiği hakkındaki ayetleri kanıt gösteriyorlar. iyide peygamber efendimizin haram koyduğunu direk söyleyen birşey henüz karşıma çıkmadı(eğer ayet varsa lütfen üşenmeyipte yazın buraya ^^). bu yüzden pek söz etmem gerekmez ama Allah, rasulünü ne kadar severse sevsin kendi yarattığı varlığa kuralları kendi koyar çünkü: yaratıcı O, adaletli O, herşeyi en iyi bilen O. sizce bir insanın koyabileceği kurallara ihtiyacı mı var Allah'ın? (yanlış anlaşılmak istemem, Peygamber efendimizi küçümsemek ya da kötülemek değil amacım ama, Peygamberimiz insanüstü bir varlık değil ki hele hele Allah'tan üstün bir varlık(haşa) değil. onu açıklamak istedim.)

haram konusunda başka birkaç ayet:

En'am Suresi(6. sure) 145. ayet: De ki: "Bana vahyedilenler içerisinde leş ya da akan kan veya domuz eti -ki o katıksız pistir-, yahut amacından saptırılarak Allah'tan başkası adına kesilen kurban dışında, yemek isteyen için yasak olan hiçbir şey göremiyorum. Fakat çaresiz kalan kimse, hakka tecavüz etmeden ve zaruret sınırını aşmadan(yemişse), unutma ki Rabbin tarifsiz bir bağışlayıcı, eşsiz bir merhamet kaynağıdır.

Maide Suresi(5. sure) 96. Ayet: Sularda yapılan her tür avlanma ve onunla beslenme sizin için helaldir. Bu, sizin de yolcuların da yararınadır. Fakat, ihramlı olduğunuz sürece kara avı size yasaklanmıştır. Şu halde, topyekün huzurna varacağınız Allah'a karşı sorumluluğunuzun bilincine varın!

yukarıdaki ayette Allah'ın okkalı bir cevabı :) su ürünlerin hemen hemen hepsine haram diyenler için ^^

Maide Suresi(5. sure) 4. Ayet: Kendileri için neyin helal kılındığını sana soruyorlar. De ki: "Temiz ve güzel olan her şey size helal kılındı."
Allah'ın size öğrettiği bilgi sayesinde eğittiğiniz avcı hayvanlara gelince: onların sizin için avladığı her şeyi yiyin, ama üzerlerine Allah'ın adını da anın ve Allah'a karşı sorumluluğunuzun bilincinde olun; hiç şüphe yok ki Allah'ın hesap görüşü çok dakiktir.

Maide Suresi(5. sure) 5. Ayet: Bugün, temiz ve güzel olan her şey size helal kılınmıştır. Üstelik, kendilerine daha önce vahiy gönderilmiş olanların yiyecekleri de size helaldir ve sizin yiyecekleriniz de onlara helaldir.(ayetin devamında özetle Müslüman ve daha önceki vahiylere inanan kadınların Müslüman erkeklere helal olduğu söyleniyor. tabii nikahlı olarak :) ) (ayetin sonunda) Kim imanı inkar ederse işte onun ameli boşa gitmiştir; üstelik o ahirette zarara uğrayanlar arasında yer alacaktır.

bu son ayette yazının başında tanımını yaptığım koşerle alakalı ve birde yurt dışında yaşayıp hıristiyan ve/veya yahudilerin kestiği etleri yemek zorunda kalan Müslümanlar için :) yüce Rabbimiz o kadar düşünüyor ki kullarını, onu ne kadar sevsek ona ne kadar şükretsek az bence ^^ vahiy indirilmiş olan dinlere mensub insanların yiyeceklerinin bize helal olduğunu söylüyor Rabbimiz :)

koşer amblemleri :) (koşer(helal) amblemleri yabancı ürünler alırken işinize yarar umarım :) )
 koşer(helal) mc donald's :)


umarım yazım kafanızdaki soru işaretlerini cevaplamıştır, umarım birine bu konuda açıklama yapmak istiyenlere fikir vermiştir ve umarım yurtdışında yaşayanları bir nebze olsa da Allah'ın tek bir ayeti rahatlatmıştır 

13 yorum:

  1. Zeynepcim zamanla herkes dogruyu buluyor, senin vicdanin rahatsa, icin huzurluysa dogru bildigini yap derim, burada hersey kosher cok dua ediyorum yahudilere iyiki muslumanlardan once Amerikaya gelmislerde bu helal, haram ayrimini yapmislar :))

    YanıtlaSil
  2. merhaba zeynep yazın ilgimi çekti ve okudum bu konuda pek bilgim yok bu yüzden kafam karıştı.Tevratın değiştirildiğini biliyorum senin yazdığın musevilik dinine göre haram kılınmış yiyecekler değiştirilmiş şekli mi? yani eğer değiştirilmemiş şekliyse Tevratıda Allah gönderdi ve orada yasak olanları da Allah yasaklamış değilmi? birde şöyle düşündüm midye karides vs. bunlar insan fıtratına uygun yiyecekler değil ve bazıları denizdeki pislikleri yiyerek besleniyor yada değişik böcekler pislik yiyerek besleniyor sence bunları yemek fıtrata aykırı değil mi ve de şüpheli konulardan kaçmamızı söyleyen bir ayet varken bunları yemek ne kdr doğru? haram ya da helal demek kimsenin haddine düşmez yalnız şu var açlıktan ölmediğimiz sürece alıp yemeyelim önümüze gelirsedee geri çevirmeyelim ben böyle düşünüyorum aslında her süpheli konuda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tevratın değiştirildiği doğru zaten incilde değiştirildi ve yani değiştirilmiş bir dine inanıyor museviler, yani internette yazanın asıl öz tevrat olacağını hiç sanmıyorum. Kur'an-ı Kerim'den önce gönderilmiş kutsal kitapların kuralları zaten geçersiz kılındı, bunu biliyorsunuzdur ki onlar zaten değiştirilmiş ve bozulmuşlar.

      "insan fıtratına uygun yiyecekler değil" yargısı çok öznel bir yargı çünkü, Japonya, Çin, Kore gibi okyanustan beslenen ülkelerde hep bu tarz belki daha adını bile bilmediğimiz deniz ürünleri sevilerek yeniliyor ve Türkiye'nin kıyı kentleri içinde bu geçerli. Karasal iklimde yaşayan insanların bir kısmı bile beğeniyor bu tarz yiyecekleri. mesela midye ve kısmen olsa yengeci bende beğeniyorum. karasal iklimde yaşayan insanların damak tadına uymuyor diye birşeyi haram diye yaymak saçma bana kalırsa. ayrıca denizdeki canlılar kendi pislikleri yiyor diyelim(çoğu deniz canlısı bitki olan yosunu ve balığı yiyor.), tavuk da kendi pisliğini yiyor, keçi bebek bezi bile yiyor o zaman ne keçi sütü için ne yumurta yiyin ne de onları üreten canlıları. haksız mıyım.

      bu konu şüpheli bir konu değil, insanların birçoğu sonradan uydurulmuş şeylere inanıyorlar. zaten yukarda ayetlerle de açıkladım deniz ürünlerinin haram olmadığını. açlıktan ölmediğiniz sürece domuz yemeyin ama diğerleri hakkında böyle bir kural yok.

      her şüpheli konuyu araştırın lütfen, Kur'an dan. Allah, Mümin'i şüphede bırakmaz. öncelik olarak hadisleri kullanırsanız şüphede kalırsınız çünkü günümüzde Kur'an-ı Kerim'e uymayan o kadar çok hadis varki, şüphede ya da ikilemde kalmamanıza olanak yok.

      umarım açıklayabilmişimdir :)

      Sil
  3. bu konu çok ilginç bir konu olmuş söylemeden geçemeyeceğim...ancak şahsi fikrim şu yönde bunların hepsi ilmihal bilgisi olup buda kendi başına bir ilimdir.öyle ki siyer alimi fetva veremez...bu konuda da eğer deniz ürünlerini yemeyi doğru buluyorsan imam-ı şafiye uyarsın olur biter...ama yok imam-ı hanefiye uyuyorsan yemeyeceksin...böyle detayları sadece kuranda aramak doğru değil...güvenilir alimleri dinlemekde gerek...kesinlikle kendimizde araştırmalıyız bunu kabul ediyorum ama sadece araştırmayla olacak şeyler olduğunu düşünmüyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim :)
      belli bir imama uymak şart değil. sonuçta imam-ı şafi imam-ı azam sonradan bilgilerini etrafta söylemiş, diğer insanlarla paylaşmış insanlardır ve yani herhangi bir fakihe körü körüne bağlı kalmak bana pek doğru gelmiyor. detayları ilk Kur'an da aramak gerek diyorum zaten ben. Kur'an a karşı gelmediği sürece hadislere inanmak veya farklı yorumlara katılmak sakıncalı değil zaten. iyi de sadece araştırmayla olacak şey değilse başka nasıl öğrenicez, fakihler de aynı şekilde araştırarak öğreniyorlar ve yani onlarda ilk Kur'an dan araştırıyorlar. birde son birşey eklemek istiyorum imam-ı azam'ın deniz ürünlerine haram dediği sonradan çıkarılmış birşey öğrendiğime göre. kendisi böyle birşey dememiş sonradan uydurulmuş. yukarıda ayette yazıyor deniz ürünlerinin haram olmadığı. aklı başında hiçbir fakih haram diyemez zaten ordan da anlaşılıyor imam-ı azam'ın haram demiyeceği...

      Sil
    2. belli bir imama uymak şart değil mi? bu konuda gerçekten değişik düşünüyorsun.İmamların sonradan söylemiş olması sözlerinin yanlış olduğu anlamına gelmez.dediğin gibi onlarda kurana bakmış hadise bakmış ve yorumlarını katarak bir yol tutmuşlar.ama bu demek değil ki oldu o zaman imam-ı azam böyle demiş bende böyle diyorumm bugün abdest alırken sol kolumu yıkamıcam . bunun sonu nereye gider düşün mezhepler olmasa herkes başına buyruk davransa o zaman din din olmaktan çıkar belli bir düzen içinde yapılan ibadetler uyulan emirler ve yasaklar olmazsa zaten adı din olmazdı.

      Sil
    3. Lütfen söylediğim sözün ardındaki açıklamalara da dikkat edin. Kur'an zaten insanlara bir düzen öğretiyor. Bu düzeni imamlar yapmıyor. İnsanlar başına buyruk davranmak yerine SÜNNET olan istişareye uyup öyle dini öğrenseler emin olunki daha sağlam dindarlar ortaya çıkar. İmamlar için hata yapmazlar diye düşünüyor insanlar ama yapabilirler çünkü onlarda insan. Bu sebeple bir konuda yanlış düşünüyor olmuş olabilecekleri göz önünde tutulmalı. Nasıl doğru söyleyip söylemediklerini anlayıcaz denirse açıp Kur'an dan bakılabilir.

      Sil
  4. Konu Çok hoşuma gitti yorumlarıda bi o kadar ilginç buldum doğrusu sanırım insanlar Kur'an a inandıklarını sanıp dincilerin söylediklerini müslümanlık sanıyorlar..:D çok güzel açıklamışsın Kur'andaki yerlerini hala bu böyle dedi şu söyle dedi diye konuşup duruyor insanlar.işlerine gelince musevilik gerçek bir dinmiş gibi örnek gösteriliyor ama normal zamanda, şu zamandaki tek gerçek din müslümanlık deniliyor vs.Paylaşımda bulunduğun için çok teşekkürler:D

    YanıtlaSil
  5. Maide 5 meali: Bugün size bütün temiz nimetler helal kılındı. Kendilerine kitap verilmiş olanların yemekleri size helaldir. Sizin yemekleriniz de onlara helaldir. Mümin kadınların iffetlileriyle, sizden önce kendilerine kitap verilmiş olanların iffetli hanımları da mehirlerini verdiğiniz takdirde; iffetinizi korumanız, zinadan uzak kalmanız ve şunu-bunu dost tutmamanız şartıyla size helaldir. İmanı tanımayıp nankörlük edenin ameli boşa gitmiştir. Ve o, âhirette de hüsrana uğrayanlardandır.

    Bazı mezheplerde bir takım yiyecekeleri yemek mekruh sayılmıştır. Ama ciddi bir bilgi birikimine sahip olunmadan hele de 'bence' kelimesini kullanarak haramdır - helaldir diye yorum yapmak çok tehlikelidir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazımda kullandığım "bence" kelimeleri Kur'an dayanaklı "bence" lerdir. Siz Kur'an gibi kesin bir kitabın karşından bir hayvanın yenilip yenilmemesi ile ilgili bile 4 farklı görüşü savunabilen mezhep imamlarına inanabiliyorsanız o da sizin tehlikeli hareketinizdir. Ben sürekli değişebilecek imam sözlerine güvenmektense, doğruluğundan şüphe etmeyeceğim Kur'an sözlerine güvenmeyi tercih ediyorum. Size göre tehlikeli görünebilir ama benim tehlikeli gördüğüm hiçbir yanı yok çünkü Allah'a dayanmak tehlikeli değil, insanlara dayanmak tehlikelidir.

      Sil
    2. Mezhep İmamlarınınki İhtilaf değildir. Onların kafası normal insanlar gibi Düşünmez. Fıkıh Alimleri biraz olsun anlarlar; onların kafası Fıkhen her ihtimali düşünür, Tartar. Bu zamana kadar İslami bilgileri nesilden nesile aktarırken birkaç ayyaş dışında kimse karşı çıkmamış da şimdi ahir zamanda mı onları geçmeye kalkışacak. Mezhep imamlarını sallamayana alim demem ben. Kimse demez. Hatta gülerim :)

      Sil
    3. Kuran, peygamberlerin insan olduğunu söylerken, sizin mezhep imamlarını için insan dışı bir varlıkmış gibi "normal düşünmezler" demeniz çok saçma ve ilmi bir yaklaşım değil. Ayrıca mezhep imamları bir konu hakkında birbiriyle çelişkili ifadeler kullanmaktadırlar, bu ihtilaf demektir.
      Şuan oluşan bu konuşma "benim dediğim doğru ve buna inanacaksın" gibi saçma bir münakaşa olma yolunda ilerliyor. Bu sebeple konuşma burada bitsin.

      Sil

Merhaba okur :) Yorumun için teşekkürler ^.^
NOT: Lütfen yorumunuza blog adresinizi ayrıca yazmayınız. Zaten isminize tıklayarak bloğunuza ulaşabilir herkes. Blog adresi(url) yazan yorumlar yayımlanmayacaktır.
Sataşmak amacıyla yazılan ve bunu yapmış olmasının üstüne birde anonim olan yorumlar,
Spam yorumlar yayımlanmayacaktır.
Anonim yorumlar rahatsız etme amacı gütmediği sürece yayınlanır ^^